Toppmeny

Vem vill komma över din privata information på nätet?

privacy2014-wps

Det finns över 2,5 miljarder människor på Internet. Var och en av oss tar emot en ström av information när vi använder oss av olika tjänster på nätet. Men vad vi inte riktigt tänker på är att vi samtidigt skickar tillbaka en hel del information om oss själva till de tjänster och hemsidor som vi besöker, men att de här uppgifterna även kan delas vidare med resten av världen på nätet. Under de senaste åren har sekretess varit en av de mest omtalade ämnen över hela världen, med berättelser från bland annat Wikileaks, Edward Snowden, Facebook och Google. Låt oss nu därför ta en närmare titt på läget. Hur hanterar regeringarna och företagen vår personliga information egentligen?

EU

EU har lagt ner en hel del arbete på frågan om privatpersoners integritet på nätet de senaste åren och i våras fastslog EU-domstolen ”Rätten att glömmas bort”. Med detta menas att Google på begäran av privatpersoner numer måste ta bort kopplingar till oriktig, ovidkommande eller föråldrad information om en person. Med andra ord innebär det att informationen finns kvar hos Google, men att den inte får visas när någon söker på personens namn. Rätten att glömmas bort är en av de mest lovande och intressanta ämnen som diskuteras i dag. Detta skulle på sikt kunna leda till att privatpersoner skulle kunna få möjlighet till att få länkar som leder till dem borttagna, samt även få de uppgifter som idag finns lagrade även hos andra företag baserade i EU och USA raderade.

Google

Google var det första stora företaget som verkligen förstod värdet med att samla in uppgifter om privatpersoner. Genom att skapa den mest använda sökmotorn på nätet, insåg de snabbt att människor faktiskt berättar precis vad de vill ha när de gör sina sökningar. Därmed var det enkelt att samla in och skapa en förståelse för vad som var intressant för användare och att sedan använda detta för att visa just de annonser som användare skulle kunna vara intresserad av att klicka på.

Facebook

Medan Google vet vad vi vill ha, har Facebook dominerat marknaden med information om vilka vi är. Vi berättar lika öppet till dem som till våra vänner om allt möjligt. Hur vi mår, vad vi tycker om, vad vi lyssnar på och mycket mer där till. Då Facebook tillhandahåller en tjänst till oss gratis och vi för det mesta lämnar ut vår privata information helt öppet till dem, är detta däremot en något knepig sits att komma ur. Något som många kanske inte alls är medvetna om är att om du besöker en hemsida med en Gilla-knapp från Facebook, kan Facebook samla in information om att du har besökt just den sidan och kan i sin tur sälja vidare den informationen om dig till annonsörer.

Apple

Företag som Apple har fritt fram att ta fram information om dig. Det är de som har tillverkat de fysiska enheterna som du använder för att ansluta till Internet och kan på så vis överföra alla dina uppgifter som du har lagrat på din enhet till sin databas. Mobiltelefontillverkare vet faktiskt förvånansvärt mycket om vårt beteende idag. Vart vi går (GPS-spårning) och hur vi interagerar med andra människor i vårt liv till exempel. Ju mer vi använder vår mobil och Internet i vår vardag, ju mer information samlas in om oss.

 

Vad kan jag göra åt det här då?

Nu när du har en bättre förståelse för de krafter som verkar när det kommer till dina privata uppgifter på nätet, är det viktigt att tänka över hur mycket information du är villig att dela med dig av, men också till vem. Här är tre enkla tips som hjälper dig med att bevara din privata information på nätet så privat som möjligt.

1. Appar till mobilen

När du laddar ner en app kontrollera alltid rättigheterna som appen ber om att få tillgång till. Detta bör hjälpa dig att förstå vilken information den kommer att ha tillgång till.

2. Sociala nätverk

Vi vill absolut rekommendera dig att kontrollera dina sociala nätverks sekretessinställningar. AVG PrivacyFix är ett gratis tillägg som kan gå igenom dessa inställningar mycket enkelt för dig.

3. När du handlar och gör bankärenden på nätet

När du surfar, försök att enbart använda tjänster/webbplatser som använder ”https” i adressfältet när du anger känsliga uppgifter som vid bankärenden eller inköp. Med https menas att anslutningen är krypterad och att alla uppgifter som överförs är svåra att övervaka eller att avkoda.