Toppmeny

Allmänna frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om inloggningsuppgifter, säkerhetskopior mm hos WebbPlatsen.

Frågor och svar på allmänna frågor

Hur väljer jag ett bra lösenord?

När du väljer lösenord bör du tänka över det noga. Det är viktigt att välja ett lösenord som är svårt att gissa och som inte är ett vanligt ord. Undvik tangentbordets egna bokstavskombinationer som ”qwerty” eller ”123456” då dessa är för enkla att lista ut. Ett bra lösenord består av stora och små bokstäver blandat med siffror. Du kan också använda punkter och andra tecken i ditt lösenord.

Hur får jag tag på mina inloggningsuppgifter?

Kontakta vår support så hjälper de dig med dina inloggningsuppgifter.

Jag har glömt mitt lösenord, kan jag beställa ett nytt?

Kontakta vår support så hjälper de dig.

Användarnamn och lösenord sparas inte i webbläsaren

Om din webbläsare inte sparar användarnamn och lösenord, behöver du kontrollera att webbläsaren tillåter dig att spara uppgifterna. Inställningen för det är olika i olika webbläsare.

Firefox: Verktyg > Inställningar > Säkerhet
Chrome: Inställningar > Visa avancerade inställningar
Safari: Safari/Redigera > Inställningar > Autofyll > Autofyll webbformulär
Internet Explorer: Verktyg > Internetalternativ > Innehåll

Skapar ni säkerhetskopior av mina filer/e-post?

Vi gör kontinuerliga säkerhetskopior av dina filer och e-postmeddelanden. Om du ändå vill beställa en säkerhetskopia, vänligen kontakta vår support så hjälper de dig.

Min webbläsare beter sig inte normalt

Alla webbläsare lagrar information från besökta hemsidor, så som bilder och annat nedladdat innehåll på din dator. Detta finns att hämta i webbläsarens cacheminne och är bra då dessa element inte behövs laddas ner på nytt när du återkommer till samma hemsida vid ett senare tillfälle. Däremot kan detta även medföra att webbläsaren arbetar trögare. Om du emellanåt tömmer cacheminnet kan webbläsarens hastighet och prestanda förbättras avsevärt.

Kortkommandon för att tömma cachen

Firefox Windows: Ctrl + F5
Firefox Mac: Kommando + Shift + Delete
Chrome Windows: Ctrl + Shift + Delete
Chrome Mac: Kommando + Shift + Delete
Safari Windows: Ctrl + Alt + E
Safari Mac: Kommando + Alt + E
Internet Explorer: Ctrl + F5

Hur gör jag en skärmdump?

När du vill visa någon annan vad som finns på din skärm (t ex om du fått ett felmeddelande som du behöver hjälp att tyda) är det bra att göra en skärmdump. Med Windows 8 / 7 kan du göra en skärmdump med hjälp av Skärmklippverktyget. Annars går det bra att trycka ner tangenten Prt Scr > öppna ett dokument och klistra in bilden. På Mac trycker du ner tangenterna Kommando+Shift+3.
Utförlig information finns på vår sajt för Work2Go: work2go.se/support

Vad är cookies?

En cookie är en liten fil som en webbplats skapar och placerar på din dator. Cookies är normalt bara en hjälpsam och ofarlig funktion. När du besöker en webbplats som använder sig av cookies, ställs det alltid en fråga till din webbläsare om cookien ska sparas på din dator eller inte. Nästa gång du kommer tillbaka till den webbplatsen (om du valt att spara cookies så klart) skickar din webbläsare tillbaka de cookies som hör till platsen. Cookies berättar för webbplatsen vem du är så att webbplatsen i sin tur kan visa information som är lämplig för just dig. Cookies lagrar information som identifierar dig, som t ex ditt namn och e-postadress. En webbplats har dock bara tillgång till den information du själv tillhandahåller. T ex kan en webbplats aldrig känna till din e-postadress om du inte anger den. En webbplats kan helt enkelt inte få tillgång till annan information på din dator än vad du själv angett.

Hur avslutar jag en tjänst?

Kontakta vår support så hjälper de dig.